Zimné pneumatiky nemusia byť na primrznutej ceste bezpečnejšie ako letné. V prípad, že sú zle skladované, staré, alebo s nízkym dezénom. Samozrejme základným predpokladom bezpečnej prevádzky automobilov je aj správne vyváženie kolies. Mnoho motoristov si vyberie svojpomocnú výmenu, servis však ponúka omnoho viac ako len zmenu letných za zimné.
Prezúvame spolu s topánkami
Jednou zo zásad, ktorou by sme sa mali riadiť pri prezúvaní pneumatík, je prezúvanie našich nôh. Siahame po hrubších ponožkách a topánkach, nenechajte ani auto v letnom. „ Ako náhle poklesne pod 7 ˚C je najvyšší čas ísť svoje autíčko prezuť. Mnohí vodiči sú technicky dostatočne zdatní, aby svoje vozidlo prezuli i doma v garáži. Treba však mať na pamäti, že v pneuservise sa o ich auto postarajú profesionáli, ktorí zabezpečia dokonalé vyváženie jednotlivých kolies, čo je pre bezpečnosť jazdy veľmi podstatné. Zároveň vedia vodiča upozorniť na nevyhovujúci stav ich zimných pneumatík, čo môže oku laika ujsť, hovorí Michal Bruncvik z CBJ Service.
Minimálna hĺbka dezénu zimnej pneumatiky je 3 mm. Čím viac, tým lepšie. Okrem výšky dezénu sledujeme, čí pneumatika nie je popraskaná, či už v behúni alebo v pätke. Jazda na opotrebovaných pneumatikách znižuje bezpečnosť a ovládateľnosť vozidla. Kvalita a dobrý stav zimných pneumatík dávajú vodičovi možnosť mať jazdu pod kontrolou za každých okolností.
Pozor na životnosť!
Nič nie je večné a pneumatiky sa na zimných cestách prirodzene opotrebúvajú. Kvalitný servis teda vie určiť, či pneumatika bude ešte bezpečnou, alebo je lepšie vymeniť staré za nové. „Pneumatiky pred zimou treba vizuálne skontrolovať a hlavne skontrolovať aj
hrúbku dezénu lebo pod 3 mm sa ráta ako letná pneumatika. Nie je problém obuť pneumatiky aj 2 a 3 rok,“ hovorí Miroslav Plichta z Pneuhouse.
Prezúvať sa netreba báť aj skôr, zimná pneumatika zvládne aj 15 stupňov Celzia, ale letná už pod sedem nemá správne funkcie, preto je potrebné na prezúvanie myslieť skôr ako sa servisy zaplnia. „Pneumatiky si človek v garáži vymení iba ťažko, v prípade kompletných
sád na diskoch, vie si poradiť, no existujú minimálne 2 dôvody, pre ktoré sa oplatí zájsť za profesionálom. Určite treba kolesa pred sezónou vyvážiť a dofúkať. V
neposlednom rade je lepšie ak skrutky, alebo matky dotiahne profesionál,“ hovorí mechanik Marcel Tkáčik. Ak si chcete overiť životnosť, Vladimír Friedl z PRO RACING dodáva: "Zimné pneumatiky fungujú do veku 4 rokov. Na boku pneu je vyrazený dátum výroby - TTRR, kde TT je týždeň a RR je rok výroby."
Nezabudnite na tri pravidlá jazdy v zime:
Dezén najmenej 3 milimetre
Správne vyváženie kolies
Ideálne nahustenie pneumatík